Szkoły bez hali sportowej

volleyball-976990_1280

W wielu biedniejszych miastach wciąż problematyczne jest stworzenie dzieciom odpowiednich warunków do uprawiania sportu. Niestety wielokrotnie szkoły podstawowe i gimnazja nie mają środków na wybudowanie Sali gimnastycznej czy większej hali sportowej, która umożliwiłaby uczniom swobodne trenowanie absolutnie każdej wybranej dziedziny sportu. Dzisiaj nikogo nie dziwi, że kładzie się tak duży nacisk na to, by dzieci chodziły na zajęcia wychowania fizycznego i robi się wszystko, aby rodzice przestali masowo zwalniać własne dzieci z zajęć fizycznych. Wyjątek stanowią jednak te szkoły, w których warunki do trenowania są fatalne i de facto dzieci podczas rozgrzewki czy wykonywania danych ćwiczeń mają zapewnione bardzo złe standardy. Oczywiście nie ma zbyt wielu szkół, w których po zajęciach tego typu uczniowie mieli możliwość wzięcia prysznica. To, co było dla wielu osób powodem bardzo dużego wstydu w trakcie lekcji następujących po intensywnych ćwiczeniach fizycznych, niejednokrotnie zmuszało ich do zaprzestania w ogóle uczęszczania na w-f.
Naturalnie nie jest możliwe wybudowanie odpowiednich łazienek w każdej szkole – tym bardziej w rzeczywistości, gdzie wciąż są szkoły z oczywistymi brakami miejsc do trenowania czy Sali komputerowej. Dlatego tego typu inwestycje nie są w żaden sposób uzasadnione, co jednak wcale nie musi oznaczać tak dużego stresu dla osób uczęszczających na wychowanie fizyczne. Najskuteczniejszą metodą zagwarantowania, że wszyscy będą czuli się swobodnie po zakończeniu ćwiczeń, jest umieszczenie ich na samym końcu całego planu lekcyjnego w danym dniu, dzięki czemu już po zajęciach uczniowie mogliby udawać się wprost do domu. W postępowych szkołach coraz częściej właśnie w ten sposób konstruuje się grafik, by zajęcia w-f nie przeszkadzały w normalnym toku nauki i nie kolidowały z innymi obowiązkami uczniów. Zaangażowanie młodych roczników w ruch i wysiłek fizyczny, a także przekonanie ich do gier zespołowych, ma bowiem niebagatelne znaczenie w całym procesie edukacji i socjalizacji.
Im wcześniej uczeń zacznie rywalizować z innymi i udzielać się na boisku czy hali sportowej, tym szybciej zaadaptuje się w warunkach sobie obcych. Integracyjny charakter zajęć wychowania fizycznego powinien być jak najbardziej wspierany i uwidaczniany przez nauczyciela, który musi być w pierwszej kolejności wytrawnym pedagogiem. Taki pedagog poradzi sobie z odpowiednią motywacją uczniów i stworzeniem między nimi relacji bez wielkiego zaplecza w postaci hali sportowej. Niemniej umożliwienie uczniom sprawdzania się w wielu różnych dyscyplinach i tworzenie każdemu indywidualnemu wychowankowi możliwości do szlifowania własnych talentów, jest bardzo ważne w szkole. Najlepiej umożliwiają wybór dyscypliny uczniom te szkoły, które mają dużą salę sportową. Na niej przeważnie bez większych problemów funkcjonować może jednocześnie sekcja koszykówki, piłki halowej, siatkowej, hokeja na trawie i wielu innych sportów, jak badminton czy tenis, które z powodzeniem trenować można już od najmłodszych lat pod dachem.

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz